Trojfázové komutátorové motory

Rozdelenie a použitie transformátorov
Jednofázové transformátory
Trojfázové transformátory
Paralelný chod transformátorov
Riadenie napätia transformátorov
Asynchrónne stroje
Jednofázový asynchrónny motor
Trojfázový asynchrónny motor nakrátko
Synchrónne stroje
Striedavé komutátorové motory
Jednofázový komutátorový motor
Trojfázový komutátorový motor
Jednosmerné stroje
Dynamá a jednosmerné motory
Špeciálne druhy motorov

Trojfázové derivačné komutátorové motory napájaného do statora.

Pre menšie výkony sa používajú trojfázové sériové komutátorové motory, napr. ako zdvíhacie motory pri žeriavoch a riaditeľné motory. Väčšie motory s výkonom vyše 100 kW napätím sú derivačné trojfázové komutátorové motory napájané do statora.

Statorové trojfázové vinutie je pripojené priamo na sieti, rotor je jednosmerný a na komutátore má pre každú pólovú dvojicu, tri sady kief, pootočených o 120%.

Paralelne je na tú istú sieť pripojené primárne vinutie riaditeľného transformátora.

Schéma zapojenia trojfázového derivačného komulátorového motora napájaného do statora.

Zmenou veľkosti riadiaceho napätia rovnakej fázy statora môžeme otáčky motora plynulo zmenšovať až na nulu. Toto riadenie nemá straty, lebo prebytok výkonu otáčavého poľa sa neznehodnocuje v rezistoroch, ale sa vracia do siete cez komutátor a riadiaci transformátor.

Trojfázové derivačné komutátorové motory napájané do rotora

Sú o niečo jednoduchšie a najčastejšie sa používajú pri motoroch do výkonu 100 kW. Pracuje podobne ako trojfázový derivačný komutátorový motor napájaný do statora, len stator a rotor si vymenili svoje funkcie. Stator má v drážkach rozložené trojfázové sekundárne vinutie, ktoré je pripojené na tri sady kief, pootočených o 120% a rotor má vo svojich drážkach dvojité vinutie.

Spodné vinutie je rovnaké ako trojfázové vinutie rotora krúžkového motora a je vyvedené na tri krúžky, cez ktoré je pripojené na trojfázovú sieť.

Vrchné vinutie je rovnaké ako pri jednosmernom stroji a je pripojené na komutátor.

Schéma zapojenia trojfázového derivačného komuiáiorového motora napájal do rotora

1 - statorové vinutie, 2 - rotor s dvojitým vinutím, 3 - krúžky, 4 - komutátor, 5 -rezistory, A,B - dva rady kief.

Ak kefy jednej a druhej sady stoja na tých istých lamelách komutátora sekundárne vinutie na statore je spojené nakrátko a stroj pracuje ako asynchrónny motor.

Ak natočíme proti sebe obidve súpravy kief, privedieme do statorového vinutia riadiace napätie a podľa zmyslu vzájomného natočenia obidvoch sád kief dostaneme podsynchrónny alebo nadsynchrónny chod motora.

Pri väčších výkonoch alebo pri ťažkom rozbehu používame spúšťacie rezistory, ktoré sa po rozbehu vyradia z prevádzky špeciálnym stýkačom.