Trojfázové komutátorové motory
Trojfázové derivačné komutátorové motory napájaného do statora.
Pre menšie výkony sa používajú trojfázové sériové komutátorové motory, napr. ako zdvíhacie motory pri žeriavoch a riaditeľné motory. Väčšie motory s výkonom vyše 100 kW napätím sú derivačné trojfázové komutátorové motory napájané do statora.
Statorové trojfázové vinutie je pripojené priamo na sieti, rotor je jednosmerný a na komutátore má pre každú pólovú dvojicu, tri sady kief, pootočených o 120%.
Paralelne je na tú istú sieť pripojené primárne vinutie riaditeľného transformátora.
Schéma zapojenia trojfázového derivačného komulátorového motora napájaného do statora. |
Zmenou veľkosti riadiaceho napätia rovnakej fázy statora môžeme otáčky motora plynulo zmenšovať až na nulu. Toto riadenie nemá straty, lebo prebytok výkonu otáčavého poľa sa neznehodnocuje v rezistoroch, ale sa vracia do siete cez komutátor a riadiaci transformátor.
Trojfázové derivačné komutátorové motory napájané do rotora
Sú o niečo jednoduchšie a najčastejšie sa používajú pri motoroch do výkonu 100 kW. Pracuje podobne ako trojfázový derivačný komutátorový motor napájaný do statora, len stator a rotor si vymenili svoje funkcie. Stator má v drážkach rozložené trojfázové sekundárne vinutie, ktoré je pripojené na tri sady kief, pootočených o 120% a rotor má vo svojich drážkach dvojité vinutie.
Spodné vinutie je rovnaké ako trojfázové vinutie rotora krúžkového motora a je vyvedené na tri krúžky, cez ktoré je pripojené na trojfázovú sieť.
Vrchné vinutie je rovnaké ako pri jednosmernom stroji a je pripojené na komutátor.Schéma zapojenia trojfázového derivačného komuiáiorového motora napájal do rotora 1 - statorové vinutie, 2 - rotor s dvojitým vinutím, 3 - krúžky, 4 - komutátor, 5 -rezistory, A,B - dva rady kief. |
Ak kefy jednej a druhej sady stoja na tých istých lamelách komutátora sekundárne vinutie na statore je spojené nakrátko a stroj pracuje ako asynchrónny motor.
Ak natočíme proti sebe obidve súpravy kief, privedieme do statorového vinutia riadiace napätie a podľa zmyslu vzájomného natočenia obidvoch sád kief dostaneme podsynchrónny alebo nadsynchrónny chod motora.
Pri väčších výkonoch alebo pri ťažkom rozbehu používame spúšťacie rezistory, ktoré sa po rozbehu vyradia z prevádzky špeciálnym stýkačom.