Asynchrónne stroje
Asynchrónne stroje pracujú tak, že ich rotor má iné otáčky ako otáčavé magnetické pole vytvorené vinutím v statore. Čím väčšie je zaťaženie asynchrónneho stroja, tým sú menšie jeho otáčky. Rozdiel medzi otáčkami otáčavého magnetického poľa statora a otáčkami rotora sa vyjadruje sklzom.
Sklz je vyjadrený týmto vzťahom: | |
alebo v percentách |
Sklz býva v rozpätí od 1 % až do 15 %, priemerne asi 5 %.
Rozdelenie asynchrónnych strojov
Podľa spôsobu práce sa asynchrónne stroje rozdeľujú na:
asynchrónny motor - privádzaná elektrická energia sa mení na mechanickúenergiu.
asynchrónny alternátor - mechanická energia privádzaná na rotor sa mení na elektrickú energiu.
indukčnú brzdu - využíva na brzdenie točivý moment rotora proti smeru, ktorým by sa otáčal pôsobením elektromagnetických síl.
Asynchrónny motor sa podľa usporiadania statorového vinutia rozdeľuje na:
Krúžkový motor
Krúžkový motor je výhodný v prípadoch, keď je neprípustný veľký záberový prúd. Krúžkový motor má v rotorových drážkach uložené trojfázové vinutie natrvalo spojené do hviezdy, výnimočne do trojuholníka. Jednotlivé fázy sú pripojené na tri krúžky z vodivého materiálu. Uhlíkové kefy umiestnené v držiakoch ich spájajú s troma svorkami rotorovej svorkovnice. Rotor je od statora oddelený tenkou vzduchovou medzerou a otáča sa pôsobením otáčavého kruhového elektromagnetického poľa vytvoreného statorovým vinutím.
Krúžkový motor s otvorenou konštrukciou
1 - stator, 2 - kostra motora, 3 - chladiace rebrá, 4 - ventilátor, 5 - kryt motora, 6 - rotor, 7 - zadný ložiskový štít, 8 - predný ložiskový štít, 9 - pätky motora, 10 - hriadeľ, 11 - zberacie krúžky, 12 - spájač nakrátko |