Asynchrónne stroje

Rozdelenie a použitie transformátorov
Jednofázové transformátory
Trojfázové transformátory
Paralelný chod transformátorov
Riadenie napätia transformátorov
Asynchrónne stroje
Jednofázový asynchrónny motor
Trojfázový asynchrónny motor nakrátko
Synchrónne stroje
Striedavé komutátorové motory
Jednofázový komutátorový motor
Trojfázový komutátorový motor
Jednosmerné stroje
Dynamá a jednosmerné motory
Špeciálne druhy motorov

Asynchrónne stroje pracujú tak, že ich rotor má iné otáčky ako otáčavé magnetické pole vytvorené vinutím v statore. Čím väčšie je zaťaženie asynchrónneho stroja, tým sú menšie jeho otáčky. Rozdiel medzi otáčkami otáčavého magnetického poľa statora a otáčkami rotora sa vyjadruje sklzom.

Sklz je vyjadrený týmto vzťahom:
alebo v percentách

Sklz býva v rozpätí od 1 % až do 15 %, priemerne asi 5 %.

Rozdelenie asynchrónnych strojov

Podľa spôsobu práce sa asynchrónne stroje rozdeľujú na:

Asynchrónny motor sa podľa usporiadania statorového vinutia rozdeľuje na:

 

Krúžkový motor

Krúžkový motor je výhodný v prípadoch, keď je neprípustný veľký záberový prúd. Krúžkový motor má v rotorových drážkach uložené trojfázové vinutie natrvalo spojené do hviezdy, výnimočne do trojuholníka. Jednotlivé fázy sú pripojené na tri krúžky z vodivého materiálu. Uhlíkové kefy umiestnené v držiakoch ich spájajú s troma svorkami rotorovej svorkovnice. Rotor je od statora oddelený tenkou vzduchovou medzerou a otáča sa pôsobením otáčavého kruhového elektromagnetického poľa vytvoreného statorovým vinutím.

Krúžkový motor s otvorenou konštrukciou

1 - stator, 2 - kostra motora, 3 - chladiace rebrá, 4 - ventilátor, 5 - kryt motora, 6 - rotor, 7 - zadný ložiskový štít, 8 - predný ložiskový štít, 9 - pätky motora, 10 - hriadeľ, 11 - zberacie krúžky, 12 - spájač nakrátko