Trojfázový asynchrónny motor nakrátko

Rozdelenie a použitie transformátorov
Jednofázové transformátory
Trojfázové transformátory
Paralelný chod transformátorov
Riadenie napätia transformátorov
Asynchrónne stroje
Jednofázový asynchrónny motor
Trojfázový asynchrónny motor nakrátko
Synchrónne stroje
Striedavé komutátorové motory
Jednofázový komutátorový motor
Trojfázový komutátorový motor
Jednosmerné stroje
Dynamá a jednosmerné motory
Špeciálne druhy motorov

Motor s kotvou

Trojfázový asynchrónny motor nakrátko je najjednoduchší poháňací stroj. Stator motora nakrátko je konštruovaný tak isto ako stator krúžkového motora. Rotorové vinutie je však vyhotovené z hliníkových, medených alebo bronzových tyčí, ktoré celkom vypínajú drážky, a na čelách rotora sú kruhy z toho istého materiálu spojené nakrátko. Toto sa tiež nazýva kotva (klietka).

Nevýhodou motorov s jednoduchým rotorom nakrátko je veľký záberový prúd pri ich spúšťaní a pomerne malý záberový moment. Tieto nedostatky možno odstrániť odporovou, dvojitou alebo vírovou klietkou.

Odporové klietky sú vyhotovené z materiálov s väčšou rezistivitou. Táto klietka má väčší sklz a horšiu celkovú účinnosť. Používajú pri žeriavových a výťahových motoroch, pri ktorých je dôležitý veľký záberový moment.

Dvojitá klietka (Boucherotova) má dve sústavy tyčí s rozličným prierezom, ktoré sú umiestnené nad sebou alebo vedľa seba, spojené vodivými kruhmi. Dvojitá klietka sa používa pre motory s výkonom od 4 kW do 100 kW.

Momentové charakteristiky dvojklietkového motora

1 - pracovná charakteristika Mp, 2 - rozbehová charakteristika Mr, 3 - výsledná charakteristika

Vírová klietka sa používa pri motoroch s veľkými výkonmi. Úzke masívne medené vodiče sú uložené v hlbokých drážkach . Vplyvom veľkého rozptylového magnetického toku čím sa prúd sústreďuje do vrchných vrstiev. Vírová klietka sa správa ako odporová, pretože prúd prechádza menším prierezom. Pri rozbehu vznikajú veľké straty, čím sa vyvolá potreba veľkého záberového momentu. Motory s vírovou klietkou sa používajú pre väčšie výkony, vysoké napätia a požadované záberové momenty, ktoré sú menšie ako pri rotoroch s dvojitou klietkou.