Dynamá a jednosmerné motory

Rozdelenie a použitie transformátorov
Jednofázové transformátory
Trojfázové transformátory
Paralelný chod transformátorov
Riadenie napätia transformátorov
Asynchrónne stroje
Jednofázový asynchrónny motor
Trojfázový asynchrónny motor nakrátko
Synchrónne stroje
Striedavé komutátorové motory
Jednofázový komutátorový motor
Trojfázový komutátorový motor
Jednosmerné stroje
Dynamá a jednosmerné motory
Špeciálne druhy motorov

Jednosmerný generátor sa v praxi stručne nazýva dynamo.

Podľa zapojenia budiaceho vinutia dynamá rozdeľujeme:

Dynamo s cudzím budením má budiace vinutie napájané z cudzieho zdroja. Napätie dynama sa riadi zmenou budiaceho prúdu odporom budiaceho reostatu alebo priamo zmenou budiaceho napätia.

Výhodou týchto dynám je, že predstavujú veľmi tvrdý zdroj napätia čiže s rastúcim zaťažením sa ich napätie znižuje len nepatrne. Napätie dynama s cudzím budením možno meniť vo veľmi širokých medziach, preto sa často používajú v riadených pohonoch.

 

Derivačné dynamo nepotrebuje osobitný zdroj budiaceho prúdu. Budiace vinutie je napájané cez reostat priamo z vlastných svoriek dynama a odoberá len nepatrné percento z celkového vyrobeného prúdu. Do série s kotvou možno zapojiť ešte kompenzačné a komutačné vinutie. Prvé vinutie obmedzuje závislosť napätia od zaťaženia a druhé potláča magnetický vplyv kotvy na pole hlavných magnetov.

 

 

 

 

 

Sériové dynamo má budiace vinutie zapojené do série s kotvou, takže zaťažovací prúd prechádza všetkými vinutiami. Sériové dynamo môžeme nabudiť len pri zaťažení; ak je nezaťažené, jeho svorkové napätie je nulové.

 

 

 

 

 

Kompaundné dynamo je kombinácia sériového a derivačného stroja. Na póloch je umiestnené sériové aj derivačné vinutie, ich magnetické toky sa podporujú. V obvodoch derivačného vinutia je zapojený derivačný regulátor na riadenie napätia dynama. Čím sa upravujú ich zaťažovacie charakteristiky.

Kompaundné dynamá sa používajú tam, kde sa ráta s veľkým kolísaním zaťaženia, napr. v hutiach, valcovniach a pod.

Sériové vinutie možno zapojiť aj tak, že jeho magnetické pole pôsobí proti poľu derivačného vinutia. Vznikne proti kompaundné dynamo. Jeho napätie sa znižuje pri zaťažovaní rýchlejšie ako pri derivačných dynamách a zmenšuje sa aj veľkosť skratového prúdu. Protikompaundné dynamá sa používajú ako zváracie.

 

 

Jednosmerné motory

Jednosmerné motory sa konštrukciou nelíšia od dynám. Otáčky motora priamo závisia od napätia a nepriamo od magnetického toku.

(min -1 ; V, - , Wb)

Jednosmerné motory rozdeľujeme podľa spôsobu budenia:

Derivačný motor musí mať pri spúšťaní dostatočný záberový moment, ktorý sa dosiahne tak, že sa jeho budiace vinutie pripojí na plné napätie. Derivačný motor sa používa na pohon obrábacích strojov, valcovacích stolíc, lokomotívnych toční a pod.

Sériový motor má mäkkú rýchlostnú charakteristiku, lebo jeho otáčky sú nepriamo úmerné zaťaženiu stroja. Rýchlosť sa zväčšuje premosťovaním budiaceho vinutia, ku ktorému sa paralelne pripája odporový bočník. Sériový motor sa nesmie spúšťať nezaťažený a počas prevádzky musí byť zabezpečený tak, aby sa nemohol odľahčiť, pretože by sa ľahko mechanicky poškodil. Používa sa na pohon žeriavového mostu.

Kompaundný motor má vlastnosti sériového a derivačného motora. Používa sa pri pohonoch so zotrvačníkom alebo na pohon lisov valcovacích stolíc, lisov a pod.

 

 

 

 

 

 

 

Motor s cudzím budení má budiace vinutie napájané z cudzieho riaditeľného zdroja, takže jeho otáčky môžeme riadiť v širokom rozsahu a vôbec nezávisia od zaťaženia. Motory s cudzím budením sa používajú všade tam, kde sa vyžaduje plynulé a hospodárne riadenie otáčok v širokých medziach alebo kde sa požaduje dodržiavanie nastavených otáčok pri veľmi kolísajúcom zaťažení strojového zariadenia.